6 januari 2012

Måla en matta



Förändringens vindar blåser här hemma och vi planerar att byta sovrum på övervåningen. Tanken är att få till ett arbetsrum där jag kan sprida ut mina saker, ett rum där man kan jobba med kul projekt utan att behöva plocka undan sakerna när kvällen närmar sig. Ett spännande projekt jag gjorde i höstas var att prova på att måla mattor. Jo, det stämmer . Måla mattor är ett snabbt sätt att förändra hemma! Och det är kul!

Jag målade mattan med vit textilfärg som jag köpte i färghandeln. Nu var min gamla trasmatta redan ljus i färgen så det fungerade, men jag vet inte hur täckande textilfärgen är på mörka mattor. Sedan målade jag svart mönster med hjälp av en mall och sydde på svarta fransar.

För att få bättre motståndskraft mot smuts och väta så sprejade jag den med impregningering. Klart att använda! Självklart är en sån här matta mer till lyst än till nytta, så var rädd om den så håller den längre. Vill du veta mer exakt hur man gör så kan du läsa senaste numret av Hem Ljuva Hem där det finns fler bilder.

Lycka till med lite helgpyssel hemma!

2 kommentarer:

  1. Så fin mattan blev, kul idé!

    Trevlig kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!
    Mattan blev jättefin :)

    Jag jobbar hela veckan, men slutar 14.00 på fredag. Är hemma hela helgen, jobbar hela nästa vecka också, men vi kanske kan ses en kväll också?
    Jag är hur peppad som helst att komma igång nu, så det vore toppen om vi kunde ses snart!

    Kram,
    Sophie

    SvaraRadera