18 december 2011

Tomtar på rad

Fjärde advent och snart är julen här! De sista tomtarna har plockats framn idag och här är en gammal favorit:


Den här tomten gjorde jag själv för MÅNGA år sedan och sedan har den hängt med varje jul! Numera är den så ful att den är rolig att plocka fram, och den pryder verkligen INTE rummet, men är ändå en favorit. Varför? Jo, för att den visar att även enkla prydnader kan bli ett kul blickfång. Och så har den en stor KAN SJÄLV känsla eftersom jag inte var gammal när jag gjorde den. Och just barnens egenhändigt ihopknåpade julprydnader är högt uppskattade. Lite sneda, lite trasiga, men vem är väl perfekt själv? En tomte som har skapats med stor möda och glädje är mer värd för mig än en perfekt och dyr tomte som köps utan något engagemang. Vi glömmer alltför ofta bort att ta vara på det lilla i vardagen, och många strävar hela tiden efter att nå månen när det finns så mycket vackert runt omkring oss. Ett leende, kärlek, värme, omtanke, glädje och lycka i form av en sliten och sned tomte är vad julen är för mig. En tid att umgås och visa att man tänker på varandra och bryr sig om varandra, trots att man kanske inte hinner säga det mitt i vardagen. En tid till eftertanke och reflektion. En tid för sneda men ack så uppskattade tomtar!
Njut av adventstiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar