2 februari 2012

Om att hitta stilen



Jag fick ett mail från en gullig tjej som undrade varför jag skrev att jag inte har landat i min inredningsstil när jag säger att jag gillar den rustika stilen?
Jo, det handlar om att jag har med mig en massa möbler i bagaget som jag har svårt att göra mig av med, och som det är svårt att kombinera ihop så som jag vill ha det. Sedan ändrar man självklart stil under årens lopp och man måste utveckla och uppdatera de saker man har. Men i grund och botten gillar jag den rustika stilen med slipade trägolv, naturmaterial som linne och bomull, gedigna trämöbler, handdrejat porslin, stora detaljer istället för många små, och mycket KÄNSLA i inredningen.
Från början köpte jag möbler för att passa i ett gammalt sekelskifteshus där små möbler försvann i rummen och såg malplacerade ut. Då behövde jag stora möbler som fyllde upp alla kvadratmeter. Sedan flyttade vi till ett litet radhus byggt på 50-talet och där rummen var små och det var lågt i tak. Gissa om mina stora möbler såg malplacerade ut där! Skänkte massor med saker till loppis och kompletterade med lite prylar som fick plats i det lilla radhuset. Och nu vid nästa flytt till ett nyproducerat radhus med öppen planlösning och högt i tak (smart tänkt även i nytt hus – tack för det!) så passar helt plötsligt mina stora möbler igen. Men den öppna planlösningen för med sig att nu måste alla möbler passa ihop för att inredningen ska bli harmonisk, något som inte är lika viktigt när till exempel kök och vardagsrum ligger separat.
Så nu handlar det om att ännu en gång göra sig av med lite udda prylar och landa i en stil som är min egen men som ändå hänger ihop med husets stil. Därför har jag inte visat några miljöbilder på mitt hem än, det är ju inte riktigt klart, men det kommer! Jag tar en bit i taget och provar mig fram till vad som funkar just här.
Det är ju inte alla förunnat att bara skänka bort alla möbler och köpa allt nytt när man flyttar. Man får hålla till godo med det man har och byta ut saker och ting efter hand. Men det är ju också det som gör ett hem personligt, det blir en mix av gamla minnen och nya impulser. Ett hem som ser ut som ett showroom blir ofta ganska opersonligt.  En bra balans får man med detaljer som sticker ut och visar vem du är.
Ibland ser man bilder från hem som är så otroligt snygga, och passa på att spara de bilderna i en inspirationsmapp. Fundera på vad det är i bilderna som du gillar och om de detaljerna passar hemma hos dig. Går det att kombinera ihop med den inredning du har? Kan du göra din egen twist av idéerna? Tips om att skapa en moodboard är väl ganska uttjatade vid det här laget men tanken är inte så dum. Med hjälp av bilder kan du hålla en röd tråd i inredningen och detaljerna blir rätt!
Ha det gott!/Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar