4 februari 2012

Tid


Lat lördagslyx är att äta frukost i lugn och ro, läsa tidningar man inte hunnit bläddra igenom än, sitta i morgonrocken och njuta av att helgen precis har börjat.


Dagarna går så fort och det gäller att ta vara på de lediga stunderna.


 Jag funderade lite på det här med tid häromdagen när en jobbarkompis frågade hur länge jag har bloggat, och jag svarade att jag precis har börjat och är nybörjare på det här. Håller fortfarande på och lär mig massor med saker. Han tittade på mig och skakade på huvudet, och menade att ett halvår är ju en evighet och att jag borde lärt mig för länge sedan…

När jag var liten tyckte jag att sommarlovet var otroligt långt, man var ledig så länge att det alltid var så spännande att se om man kände igen klasskompisarna när man började skolan igen. Nuförtiden så tycker jag sommaren är så kort att det är svårt att hinna med allt man vill göra… Så jag funderar även denna morgon på:

1)      Kan det vara så att vårt solsystem snurrar fortare nuförtiden men att ingen upptäckt det än? Och jag är den första som kommer på det? Nobelpriset nästa!

2)      Eller har jag ovetandes blivit dement och inte kommer ihåg hur långsamt tiden egentligen går? Och bara minns delar av mitt liv och som sedan minnet klipper ihop till en kortfilm? Som en trailer på tv?

3)      Vad kan man göra för att få tiden att gå saktare? Leta reda på det mest tråkiga som finns att göra, något när man hela tiden tittar på klockan och undrar varför visarna går så sakta? Vänta på tåget en hel söndag? Titta på tvättmaskinens display en hel kväll och vänta på att det ska bli klart?

4)      Varför går tiden så fort när man har roligt? Och hur vet tiden att jag har roligt? Det finns ett ordspråk som säger att man alltid ska gå hem när man har som roligast, är det för att stanna upp tiden? Om alla på jorden hade roligt samtidigt kanske vår planet skulle snurra alldeles för fort? Och därför måste alltid några gå hem så att det går lagom fort?

5)      Vem går i pension först – den som har roligt eller den som fortfarande väntar på tåget?

Jag blir inte klok på det här! Tar en smörgås till och njuter av denna stund, och funderar lite till…

Ha det gott!/Tina

4 kommentarer:

  1. Vilket tänkvärt inlägg. Jag undrar också vart tiden tar vägen. Ja visst är smyckena jag köpt in till nätbutiken läckra.
    Ha en fin kväll.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också lång frukost på helgerna..

    SvaraRadera
  3. Hihi...du har bra och roliga tankar. Det här med
    tid är ju lurt, men nog går den alldeles för fort
    för det mesta.
    Ha en fin låång söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Kul att du kikade in och lämnade ett litet spår efter dig :) Jag snöade mest in på ditt bröd där och undrar om du inte har ett välsmakande recept? Mmm vad gott det ser ut. Ha det fint! Hälsningar Josefin

    SvaraRadera